Evo što napraviti ako u automobil ulijete krivo gorivo

Dogodilo se mnogima, nemojte dopustiti da se dogodi i vama. Dovoljan je trenutak koncentracije, a ušteda novca koju taj trenutak donosi, vjerujte, ogromna je. Riječ je o ulijevanju (pogrešnog) goriva u automobil.

Prema pisanju Autoportala, sve počinje navlačenjem zaštitne rukavice na ruku, a tri su razloga zašto je to važno – pištolj za točenje goriva obično je strahovito prljav, čestice goriva koje koža upija su kancerogene i trenutak stavljanja rukavice na ruku dovoljan je da razmislite koju vrstu goriva trebate natočiti.

Skuplje bi trebalo biti bolje

Nakon ispravne odluke o benzinu ili dizelu slijedi korak kod kojeg ne bi trebalo biti dvojbi – ulijte najskuplje raspoloživo gorivo, nastavlja isti izvor uz pojašnjenje – “Nije baš nužno, ali malo skuplje gorivo, trebalo bi biti i bolje. Oplemenjeno je dodacima koji poboljšavaju bitna svojstva, važna za rad i pouzdanost motora.”

“Kod dizelskog goriva nema drugih opcija jer se cetanska vrijednost (označava kašnjenje u samozapaljenju goriva) ne navodi, nego podrazumijeva. Ima suprotno značenje od oktanske vrijednosti, manje je važno i za sva dizelska goriva na tržištu na dovoljnoj je razini. Kod benzinskih motora poštujte uputstvo proizvođača, ali kod svih novih, čak i ako je deklarirana oktanska vrijednost 95 (brojka iza oznake Eurosuper), bolje je uliti 98 ili 100-oktansko.

Motor će dobiti jedan do dva posto snage, za toliko se smanjuje potrošnja, a bolje je zaštićen od štetnih nekontroliranih detonacija. Zbog toga sam često savjetovao da u nove benzince ulijevate 98 ili 100-oktanski benzin, čak i ako je propisan 95. Isplati se, motor bolje vuče i ljepše radi, a trošak je otprilike isti, jer se malo smanji potrošnja”, dodaje se i kreće prema problemu iz naslova.

Problemi počinju ako ulijete pogrešno gorivo…

“Ako se odmah prekine punjenje benzina u dizelski spremnik ili nakon samo nekoliko ulivenih litara, kupite pola litre dvotaktola (ulja za dvotaktne motore), ulijte u spremnik i dopunite gorivo do čepa dizelskim gorivom. Ako ste ulili samo nekoliko litara dizela u benzinski spremnik, dolijte Eurosuper i nastavite. U jednom i drugom slučaju, čim potrošite prvih deset litara goriva, ponovno dolijte gorivo do vrha kako biste ‘razvukli problem'”, sugerira se uz dodatak:

“Ako ste pak pogrešno gorivo ulili do čepa, znatno je bolje da to shvatite prije pokretanja motora nego ako ste ga pokrenuli i počeli voziti. Tada kod benzinca u pravilu ne nastaje šteta, nego se otežava postupak pokretanja. Problem, veliki problem, je kod dizelskih motora. Najgore je ako shvatite da ste ulili pogrešno gorivo tek kad motor počne trokirati ili se sam ugasi. Tada obvezno pozovite stručnu pomoć.”

Naime, dizelsko gorivo u drugom taktu većim stupnjem kompresije postiže znatno više temperature i tlakove pa ubrizgani benzin nekontrolirano detonira te može uništiti, odnosno oštetiti čela klipova, glavu, karike i cilindre. Svaki je suvremeni dizelaš opremljen elektroničkim modulom koji prepoznaje da je došlo do nekontroliranih detonacija i gasi motor.

No određena je šteta tada već nastala na visokotlačnoj pumpi i brizgaljkama (podmazuju se gorivom, a benzin ima znatno lošiju mazivost od dizela) i u unutrašnjosti cilindara.

Dakle, ako ste pogrešno gorivo ulili do čepa, ako je benzinac u pitanju, možete sami pomoći ispumpavanjem goriva. Spretniji će to napraviti onako kako istaču vino iz bačve, premda to nije preporučljivo niti zdravo. Može pomoći priručna pumpa za istakanje, ali trebate imati i kanistre. Ni to nije preporučljivo na benzinskoj crpki zbog rizika prolijevanja i zapaljenja goriva pa vam djelatnici neće ni dopustiti.

Ako je benzinski motor radio na dizelsko gorivo, najprije treba izliti cjelokupno gorivo kroz otvor na dnu spremnika. Potom treba odvojiti priključak goriva prema brizgalicama te kratko spojiti pumpu goriva i tako izgurati zaostalo gorivo. Kod dizelaša problem je veći jer nakon izlijevanja iz spremnika gorivo treba izvući i iz visokotlačne pumpe preko priključaka dobavne pumpe goriva (od 0,3 do 0,8 l) i filtra goriva. To se radi podtlačnom pumpom kojom se ispumpava gorivo iz ostalih dijelova sustava.

Cijena zahvata je, ovisno o vrsti automobila, od 300 do više od 2.000 kuna čemu treba pribrojiti troškove prolivenog goriva i šlepanja.

Kao što vidite, ulijevanje pogrešnog goriva nimalo nije bezazleno, a možete napraviti i veliku štetu. Stoga još jednom naglašavamo, dok navlačite rukavicu od plastične folije, dvaput udahnite i uvjerite se da uzimate pištolj, odnosno ulijevate gorivo koje trebate.