back to top
25.9 C
Mostar

Solarne ceste budućnosti proizvode električnu energiju

Drugi upravo čitaju

Šta su solarne ceste?

Zamislite da se, kada idete na posao ili na godišnji odmor, umjesto dobro poznatim asfaltom, vozite solarnom cestom koja proizvodi energiju.

Iako se čini kao da su solarne ceste inovacija daleke budućnosti, ova je ideja gotovo već osvojila svijet.

Zamislite McDonald’s opremljen solarnim parkingom koji će moći potpuno prestati koristiti električnu mrežu ili koji je idealno mjesto za pogon električnih vozila.

Dok vlasnici jedu, auto se puni strujom.

Ova ideja je doista revolucionarna! Umjesto asfalta, za gradnju cesta, parkirališta i dječjih igrališta koristili bi se solarni paneli koji apsorbiraju sunčevu energiju koja se zatim može koristiti za mnoge korisne stvari.

Umjesto da crtate po asfaltu, ceste ili igrališta bili bi poput ogromnog monitora na kojem možete crtati bilo što.

Postoji i mogućnost grijanja prometnica, pa čišćenje snijega više ne bi bilo potrebno.

Električni automobili mogli bi se pokretati tom energijom, pa nafta više ne bi bila potrebna.

Signalizacija problema na cesti, prijenos podataka…

Solarne ceste
Solarne ceste budućnosti

Scott i Julie Brusaw već nekoliko godina rade na svom projektu Solar Roadway.

Riječ je o konceptu prema kojemu bi se sve sadašnje asfaltne površine – autoceste, ceste, nogostupi, parkirališta i slično – umjesto asfalta ili betona obložile posebno dizajniranim solarnim panelima.

Ceste se sastoje od teksturiranih šesterokutnih segmenata kaljenog stakla koji mogu izdržati pritisak od 125.000 kilograma.

Ispod njega je solarni panel, LED svjetla i grijaći elementi koji sprječavaju zadržavanje snijega i stvaranje leda zimi.

Svjetla se koriste kao zamjena za konvencionalne semafore i znakove, omogućujući svima da budu informirani i prikazani sustavom upravljanja prometom izravno na cesti, uz mogućnost poboljšanja prema potrebama u stvarnom vremenu.

Solarni parking
Solarni parking budućnosti

Budući da su svi šesterokutni elementi međusobno povezani, buduća cesta mogla bi se koristiti za stalne informacije o prometu, praćenje lokacije, pa čak i kao nova mreža za ultrabrzi prijenos podataka.

Ukoliko dođe do oštećenja panela, svaki će automatski pozvati službu za održavanje cesta, čime bi se mogle izbjeći nezgode uzrokovane lošim održavanjem ceste kao što su oštećeni šahtovi i slično.

Također bi se izbjegli problemi sa snijegom jer se ploče mogu grijati.

Cesta se sastoji od tri dijela: prozirnog pokrova, koji je gornji sloj s ugrađenim solarnim ćelijama, LED svjetlima (za oznake na cesti) i grijačima (koji tope snijeg i led), zatim sloj elektronike za upravljanje rasvjetom i komunikacijama. ; i konačno sloj panela koji distribuira energiju do obližnjih domova i poslovnih prostora (i možda do stanica za punjenje električnih vozila).

Osim toga, tu je i kanal sa strane ceste za prikupljanje i filtriranje vode koja se otječe (uključujući antifriz i druge kemikalije koje inače otječu u zemlju).

Brusav kaže da solarna ploča na zemlji vjerojatno stvara manje energije od one postavljene na krovu, jer se ploča na zemlji ne može uvijek postaviti pod optimalnim kutom prema suncu.

Ali, poanta je u tome da imamo puno više prostora na zemlji nego na krovovima, a postavljanje solarnih panela prema dolje je lakše nego podizanje panela na krovove.

Solarni paneli
Solarni paneli

Najveća prednost solarnih cesta potencijalno je što se njihova ugradnja može isplatiti jer se energija koju prikupe može koristiti za razne korisne stvari, poput primjerice napajanja javne rasvjete.

Postoji mogućnost korištenja te energije za punjenje električnih automobila bez zaustavljanja, odnosno dok su još u vožnji cestom.

U teoriji nikad ne biste mogli ostati bez goriva, kaže Brusav.

No, prvo što Brusav mora dokazati je da cijela stvar radi na parkiralištu kako bi mogao krenuti u proizvodnju svog prvog komercijalnog solarnog panela za cestu.

Bude li sve u redu, najvjerojatnije ćemo vidjeti prve solarne ceste i parkirališta na hladnijim i udaljenijim mjestima.

Prva solarna biciklistička staza
Prva solarna biciklistička staza

Solarna biciklistička staza

Slična ideja provedena je u Nizozemskoj, kada je izgrađena prva solarna biciklistička staza duga 85 metara.

Prekriven je modulima dimenzija 2,5m x 3,5m, a solarni paneli su s donje strane ugrađeni u beton i prekriveni tankim slojem kaljenog stakla. Pruga proizvodi struju koja bi mogla osvijetliti tri kuće.

No, također je važno imati na umu da je jedina prepreka u funkcioniranju solarnih panela upravo sjena, pa je proizvodnja energije upitna u područjima s gustim prometom i gužvama, odnosno tamo gdje sami automobili bacaju sjenu.

Jedno od predloženih rješenja je da automobili na krovu imaju solarne panele, a sigurno će ih s vremenom biti sve više.

Wattway solarni panel

Francuzi su otišli korak dalje. Zahvaljujući suradnji Francuskog instituta za solarnu energiju i prijevozničke tvrtke Colatanki solarni panel tzv Wattaway.

Novi sustav ne zahtijeva zamjenu prometnica, već se na postojeće prometnice postavljaju ploče debljine samo 7 milimetara, poput pločica, navodi se. Znanstvena uzbuna.

Wattaway paneli osiguravaju dobro prianjanje vozila na cestu tako da se uvjeti vožnje neće pogoršati.

Ispitujući ih u stvarnom okruženju Kolas je došao do proračuna da Wattaway paneli se mogu koristiti do 20 godina pod normalnim prometnim opterećenjem.

Zbog boljih karakteristika ceste, Kolas smatra da bi se postavljanjem takve prometnice smanjio broj prometnih nesreća.

Solarna cesta u Francuskoj
Solarna cesta u Francuskoj

Naravno, što je najvažnije, ove ceste proizvode struju. Samo 20 četvornih metara panela dovoljno je za napajanje prosječne francuske kuće.

To znači da svaki kilometar ceste daje struju za 5000 domova. Na popis prednosti treba dodati da su ploče vodootporne i mogu se nositi s ralicama za snijeg.

Četvorni metar “solarne” ceste stoji do 2500 eura, a uključuje prikupljanje podataka, izgradnju i praćenje radova.

Izgradnja takvih cesta planirana je u kanadskom Calgaryju, američkoj saveznoj državi Georgiji, Japanu, Africi i diljem Europske unije.

Iz tvrtke koja proizvodi panele kažu da slijedi njihovo testiranje na različite vremenske uvjete i uvjete u prometu. Moramo znati može li ploča izdržati opterećenje snijegom, kaže jedan od inženjera.

U sljedećoj fazi razvoja ovakvih cesta također se razmišlja da se solarni paneli kojima su prometnice obložene koriste za proizvodnju električne energije i pogon električnih automobila kojih će biti sve više na cestama diljem svijeta.

Kako se eksperiment sa solarnim cestama pokazao iznimno uspješnim, znanstvenici najavljuju da će 2019. upravo ove ceste vladati svijetom.

Preporučujemo da pročitate:

MOŽDA VAS ZANIMA