back to top
13.8 C
Mostar

Kako spasiti motor automobila?

Drugi upravo čitaju

Donosimo vam nekoliko korisnih savjeta koji će vam pomoći produljiti životni vijek vašeg automobila i kako spasiti motor automobila. 

1. Nakon vožnje, a prije gašenja motora ključem, prvo ugasiti: prednja svjetla, ventilator, grijač stakla i ako postoji neka druga jaka el. potrošač je ostao uključen.

Tada će se motor ugasiti. Tako štedite električne kontakte brave ili kontakt ključa.

2. Sljedeća ponašanja vozača najviše oštećuju motor i skraćuju mu životni vijek: Dopuštanje visokih okretaja hladnog motora.

Čak ¾ životnog vijeka motora otpada na periode “hladnog starta” i zagrijavanja do radne temperature, a samo ¼ na ostatak rada. Stoga je od velike važnosti što više skratiti vrijeme zagrijavanja motora.

Kako spasiti motor automobila

Za tu zadaću u motoru postoji termostat – da rashladnu tekućinu ispusti iz motora kroz hladnjak tek nakon što motor postigne radnu temperaturu.

Taj se trenutak obično može prepoznati po osjetnijem povratku kazaljke termometra na ploči s instrumentima, čime se može provjeriti ispravnost rada termostata.

Dok je motor hladan, vozite lagano na gasu i niskim okretajima. U protivnom (visoki zahtjevi i dopuštanje visokih okretaja tijekom zagrijavanja) motor je “najbolje uništen”.

Veliki gas, ali mali broj okretaja motora (“preopterećen motor” – npr. zahtjev za ubrzanje automobila snažnim pritiskom na papučicu gasa dok je vozilo u 5. brzini na velikoj uzbrdici).

Od njega se puno traži, a u takvom režimu niskih okretaja nema snage dizati okretaje, a onda se motor jako grije.

Kako spasiti motor automobila?
Kako spasiti motor automobila?

Slabo podmazuje i samim tim se intenzivnije troši. Vrlo visoki okretaji pri velikom gasu.

Visoki okretaji motora bez pritiskanja papučice gasa (kočenje motorom) manje su opasni.

Put se najbrže prelazi s maksimalnim ubrzanjem

3. Za BRZU vožnju: teorija pokazuje da se određena cesta najbrže prelazi pod 3 uvjeta: uvijek maksimalno UBRZANJE.

Svako ubrzanje treba biti najintenzivnije moguće ubrzanje. Način rada s maksimalnim okretnim momentom motora nije pri visokim okretajima, kada je snaga motora maksimalna, već na otprilike 1/2 do 2/3 tih okretaja; ispod i iznad tih okretaja vučna sila je manja.

Dakle, ako se odabirom stupnja prijenosa okretaji motora drže što bliže tom modu, on ima najživlji, najbrži odgovor na dodavanje gasa.

Tada je moguće postići najveće UKBRANJE vozila – uvijek najveću BRZINU (koliko vozilo može i okolnosti dopuštaju).

Svaki zaokret, svaka intervencija volanom, što je veća, to vozilo više usporava. Idealno bi bilo voziti strogo ravno, bez skretanja.

Stoga je tehnika prolaska kroz zavoje od najveće važnosti: zavoj treba proći što je moguće “glatko”, elegantnije.

“Rezanje” zavoja korisno je iz dva razloga. Duljina trase kroz zavoj se skraćuje u odnosu na rutu bez skraćivanja, a drugo, povećava se promjer trase kroz zavoj, čime se smanjuje centrifugalna sila koja izbacuje vozilo iz zavoja.

Ta sila ovisi o kvaliteti guma i podloge, ali i o pritisku kotača na podlogu.

Uvijek maksimalno KOČENJE (svako kočenje treba biti najintenzivnije moguće kočenje koje dani uvjeti dopuštaju – kočnice, gume, kolnik, kiša, prašina, zavoji…).

Kako spasiti motor automobila?
Kako spasiti motor automobila?

Ekonomična vožnja

4. Postoje 2 savjeta za EKONOMIČNU vožnju:

a) izbjegavajte usporavanje i

b) ciljajte na vožnju s maksimalnim okretnim momentom.

a) Vožnja sa što manjim USPORAVANJEM i KOČENJEM, a posebno ZAUSTAVLJANJEm, najviše utječe na uštedu goriva. (Usporavanje se podrazumijeva kada to prometna situacija zahtijeva.)

Obrazloženje: kinetička energija (energija kretanja) vozila dobiva se na račun potrošenog goriva i proporcionalna je kvadratu brzine vozila (1/2mv2).

Ta se energija potpuno gubi prilikom zaustavljanja (točnije pretvara se u toplinu na kočionim pločicama).

Naravno, da bi se vozilo dalje kretalo, energija se tada mora nadoknaditi novom potrošnjom goriva.

Pokretanje vozila iz mirovanja način je s najvećom mogućom potrošnjom goriva.

Stoga: na crvenom svjetlu na semaforu koje se primijeti izdaleka: oduzmite gas i lagano usporite vozilo (mjenjanjem u niži stupanj prijenosa i po potrebi kočnicom).

Namjera je izbjeći ZAUSTAVLJANJE i “kliziti” kroz zelenilo sa što većom brzinom (energijom).

Osim što štedi gorivo, ovakvom se vožnjom čak može voziti i brže – propuštanjem vozila koja su se sudarila i stoje (!!) u ostalim trakama ispred semafora.

b) Motor ima najveći stupanj iskorištenja goriva ako radi u režimu maksimalnog momenta (tj. ima one okretaje kada je moment maksimalan).

Zato se koristi 5. stupanj prijenosa – kako bi se postigla veća brzina vozila pri tim okretajima motora nego da je automobil u 4. stupnju prijenosa.

Kako spasiti motor automobila?
Kako spasiti motor automobila?

Prije svega, vožnja treba biti sigurna

5. O SIGURNOJ vožnji može se reći sljedeće:

– Tehnologija je kvarljiva, ma koliko moderna, nova i kvalitetna bila. Kao što je svima razumnim ljudima jasno, čovjek je također sklon umoru i pogreškama.

– Unatoč 3 dostupna načina kočenja vozila: motorom, nožnom i ručnom kočnicom, može se dogoditi da u ključnom trenutku ne možemo zaustaviti automobil.

Neispravnosti kočnica gotovo se nikada ne otkrivaju osim kada nisu potrebne. Zato ih treba redovito servisirati.

– Postoji jedno pravilo. Može se dogoditi da vas netko obiđe ili prestigne, a vi se iznenadite jer ga niste na vrijeme vidjeli u retrovizoru.

Tada ste ili loš, nemaran vozač ili ste umorni. On hoće reći: uvid u situaciju iza vas jednako je neophodan kao i uvid u situaciju ispred vas.

Sigurnosni pojasevi su spas u mnogim slučajevima. Njihov doprinos sigurnosti putnika najbolje je opisao iskusni prometni inženjer nakon opsežnog testiranja.

On kaže: “posljedice za zdravlje putnika su udvostručene ako sigurnosni pojas nije bio vezan u trenutku nesreće.”

– Nasloni za glavu štite vratne kralješke od naglog zabacivanja glave, bilo uslijed udarca sa stražnje strane ili od povratnog zabacivanja glave unatrag, ako se vozilo naglo zaustavi. Nasloni trebaju biti postavljeni visoko, u visini zatiljka, a nikako nisko, u visini vrata.

– Zračni jastuci spašavaju život u najtežim situacijama, udarima, sudarima i prevrtanjima i ne bi ih se trebalo smatrati skupima.

Oni su potrebniji od klima uređaja, npr. u EU su obvezni.

Električni podizači prozora olakšavaju vožnju

Ručno otvaranje desnog prozora tijekom vožnje također može uzrokovati neželjeno okretanje upravljača.

Oni su obvezni u EU. – Do lančanih sudara dolazi zbog nepažljivog praćenja prometa.

Ponekad je to nedovoljna budna vožnja, udaljenost od vozila ispred, neprilagođenost brzini kretanja kolone, nedovoljna vidljivost ispred i sl.

Vrlo je korisno imati treće, vodoravno STOP svjetlo iznad prtljažnika.

Stil vožnje u koloni trebao bi biti takav da promatrate ponašanje vozila u koloni što je moguće dalje ispred vas, a ne samo onog neposredno ispred vas.

Reakcija na usporavanje ili stop svjetlo trebala bi biti maknuti desnu nogu s papučice gasa i staviti je na papučicu kočnice. Bilo da kočite odmah ili samo pritiskom na papučicu kočnice.

Paljenjem STOP svjetla, vozila iza Vas su obaviještena o Vašoj namjeri kočenja, bilo da se na taj način stopalo samo dovodi u položaj spreman za eventualno potrebno kočenje.

Dragocjene sekunde

Time se štedi dragocjena sekunda preusmjeravanja iz načina vožnje u način kočenja: uočavanje opasnosti, donošenje odluke o kočenju, napuštanje otkrivenog načina vožnje i početak kočenja. U još problematičnijoj situaciji treba upaliti sva 4 žmigavca.

Gume mogu otkazati čak i pri maloj brzini, ali to je češće pri velikoj brzini. Ako dođe do pucanja ili iznenadnog ispuštanja zraka iz gume pri velikoj brzini, trebate postupiti na sljedeći način.

Osnovno pravilo je ne kočiti u panici jer bi se vozilo zanijelo i sletjelo s ceste.

Čvrsto držite upravljač i održavajte smjer vozila. Kočite samo kad se brzina smanji, ali ne naglo, već lagano.

Kočenje u zavoju

Kočenje u zavoju uvijek je riskantno jer je vozilo u zavoju već izloženo režimu sličnom kočenju.

Pogotovo ako iznenada u zavoju naiđete na led, blato ili šljunak. Zato se kočenje mora obaviti pravovremeno – prije zavoja.

Ako se pokaže da je potrebno kočiti u zavoju, postupite na sljedeći način.

Ispravite volan, tj. smjer kretanja u zavoju te na tom kratkom i kratkotrajnom ravnom dijelu kočiti što učinkovitije. Zatim vratite vozilo na rutu duž putanje zavoja.

Ako ima pribranosti i vremena za to, neposredno prije snažnog udara ili sudara, korisno je sljedeće.

Otvorite vrata, kako se ne bi zaglavila i otežala izlazak ili iznošenje omamljenih i ozlijeđenih putnika iz vozila.

U takvoj situaciji treba maknuti ruke s volana, a ne se čvrsto naslanjati na njega i tako ugroziti ruke.

Držite noge podalje od pedala. Trup te ruke i noge bit će vezani sigurnosnim pojasevima ili zračnim jastucima.

– Ako bi se, ne daj Bože, dogodila situacija u kojoj prijeti izravni nalet na vozilo iz suprotnog smjera, znajte da je to najteža moguća nesreća, s najgorim posljedicama.

Zato treba ići na prevrtanje – namjerno skrenuti s puta i svjesno izabrati manje zlo. Posljedice prevrtanja su neizvjesne i ne moraju biti strašne kao izravni sudar.

Zarobljenost u vozilu

Pad u rijeku, jezero ili more može dovesti do zarobljavanja i gušenja u vozilu.

Zato treba biti miran i što prije otvoriti, ne vrata, jer je to pod vodom gotovo nemoguće, nego što više prozora, kako bi se putnici kroz njih izvukli iz vozila. – Voziti malu djecu u krilu vozača ili suvozača izuzetno je rizično.

U slučaju sudara vozila, čak i pri brzini od oko 20 km/h, ruke, čak i čvrsto učvršćene na volanu, ne mogu zaustaviti tijelo i ono prignječi dijete na volanu.

Požar automobila

Požar u vozilu najčešće uzrokuje ili potpomaže struja koja dolazi iz alternatora ili akumulatora.

Prvo je ugasiti motor, a za drugo je korisno imati labavo pričvršćena (npr. zavezana) kliješta u blizini akumulatora za rezanje kabela s terminala akumulatora. Ili ključ kojim se može brzo intervenirati (najčešće ključ br. 10 ili 13) i u slučaju dima ili požara brzo skinuti jedan (bilo koji) terminal s akumulatora.

Potreban je i aparat za gašenje požara. Trebali biste s njom prići haubi i završiti je s pripremom za uporabu prije nego je podignete.

Jer nakon otvaranja haube dolazi do nasilnog jačanja plamena kao posljedice nesmetanog protoka kisika.

Ako netko vozi pijan, treba ga prijaviti policiji. Opasan je jer je samouvjeren, nerazuman, nerazuman, neodgovoran, bezobziran, podložan je svakoj osudi, pa i sudskoj.

6. Za održavanje vašeg ljubimca: – Održavanje automobila je najvažnije za upravljački i kočioni sustav – oni moraju biti ispravni.

Ako nije tako, onda je vozilo opasno za okoliš, za sudionike u prometu, ni krivo ni dužno. A loša limarija, kao i neispravan motor – ipak su manje važni za sigurnu vožnju. Nisu svi majstori neuki, ali postoji veliki postotak nepouzdanih majstora.

Radionica je ugledna, na primjer, ali majstor koji ju je učinio uglednom ne radi, a mladi momci koji rade nisu ništa bolje obučeni nego u bilo kojoj manje uglednoj radionici.

Kome prepustiti servis automobila?

Osim nerada, krasi nas i bezobrazluk. Primjerice, događa se da ovlašteni servis naplati strancu koji mu preda automobil na servis, s punim povjerenjem u njegovu profesionalnost i stručnost, ali ne mijenja ulje u motoru.

U takvoj situaciji ostaje odabrati majstora kojem se može vjerovati. Ili: neka to rade oni koji znaju sami, mnogi sitni kvarovi mogu se popraviti po principu “uradi sam”.

Osvajanje terena znanja, vještine i iskustva, kao i uvijek, odvija se postupno.

Prije svega, potrebno je odvojiti vrijeme. Pažljivo i strpljivo pregledajte dijelove i detalje vozila kod kojih se očekuje uzrok kvara ili nepravilnog rada.

Pridržavajte se principa i načina rada sastavnih dijelova. Isprobajte kako takvi dijelovi rade na istom drugom vozilu, ako postoji takva mogućnost.

Treba kupiti i potreban alat, ali ne odmah set alata, jer oni nažalost nude sumnjive kvalitete, već kvalitetan alat dio po dio.

Preporuka:

MOŽDA VAS ZANIMA